Scroll to Top

Klermonferānas īsfilmu festivālā – Edmunda Jansona “Goda sardze” un Baltijas īsfilmas

Publicēts: / / 1014 views

Piektdien, 28. janvārī, Francijas pilsētā Klermonferānā sākas tradīcijām bagāts īsfilmu festivāls, kura oficiālajā starptautiskajā konkursā iekļauta režisora Edmunda Jansona animācijas īsfilma „Goda sardze”, bet festivāla īsfilmu tirgū darbosies Baltijas stends un tiks organizēta paneļdiskusija par īsfilmu kopražojumu iespējām Baltijā.

Klermonferānas (Clermont-Ferrand) festivāls ir viens no senākajiem, lielākajiem un prestižākajiem īsfilmu festivāliem pasaulē, auditorijas un profesionāļu klātbūtnes ziņā tas ir otrs lielākais kinofestivāls Francijā (tūlīt pēc Kannām). Festivāla starptautiskajam konkursam šogad filmas atlasītas no 6200 īsfilmu pieteikumiem, Edmunda Jansona filma Goda sardze ir viena no tikai 16 konkursā iekļautajām animācijas filmām, ko žūrija vērtēs kopā ar 10 dokumentālajām īsfilmām un 50 spēles īsfilmām.

Goda sardze ir režisora, mākslinieka un animatora Edmunda Jansona autorfilma, kas stāsta par kāda kareivja izvēli palikt sardzē par spīti mainīgiem un draudīgiem apkārtējiem apstākļiem. Režisors stāsta: “Filmas objekts – goda sardze –, manuprāt, ir ļoti ietilpīgs tēls, tas reprezentē mums visiem svarīgus ētiskus ideālus – gods, cieņa, pienākums. Bet, ja mēs aplūkojam šo goda sardzes rituālu ar atsvešinātu skatienu, nezinot kontekstu, tas var likties pat stipri dīvains. Ļoti uzskatāmi to apliecina interneta komentāri pie dažādu valstu goda sardzes rituāliem – ja cilvēki komentē savas valsts goda sardzi, tad komentāri lielākoties ir aizkustināti un cieņpilni, savukārt par citu valstu rituāliem komentāri mēdz būt izsmējīgi un pat ciniski. Tā teikt, mēs esam vissmukākie, bet pārējie ir smieklīgi…” Filmas tēma šobrīd ir aktuāla ne tikai Latvijā, bet visā pasaulē, kas atrodas radikālu pārmaiņu procesā; tagad mums no jauna jāizvērtē – ko domājam par klasiskām vērtībām, kā gods un dzimtenes mīlestība, un vai tām vēl ir kāda nozīme? Neskatoties uz tēmas nopietnību, filma runā mūsdienīgā un asprātīgā vizuālajā valodā.

Filmas radošajā komandā ir filmas autors un režisors Edmunds Jansons, animators Mārtiņš Dūmiņš, skaņu režisors Ģirts Bišs un orķestris Samba de Riga, producente Sabīne Andersone. Filma tapusi studijā Atom Art ar Nacionālā Kino centra finansiālu atbalstu. Nacionālajai kino balvai Lielais Kristaps filma Goda sardze nominēta četrās kategorijās – Labākā animācijas filma, Labākais animācijas filmas režisors, Labākais skaņu režisors un Labākais animācijas filmas mākslinieks.

Edmunda Jansona īsfilmas Kora turneja (2012), Starptautiskā Tēva diena (2012) un Roņu sala (2014) ir izrādītas vairākos simtos festivālu, tai skaitā visos nozīmīgākajos animācijas un īsfilmu festivālos (Ansī, Zagrebā, Oberhauzenā, Hirosimā, Otavā, Štutgartē, Londonā, festivālos Anima Mundi, Fantoche, Krok, Interfilm u. c.), saņēmušas balvas un atzinības, izrādītas skolās, muzejos, kultūras centros visā pasaulē, iekļautas festivālu filmu izlasēs. Latvijas skatītājiem Edmunds Jansons pazīstams kā režisors, kurš veidojis bērnu iemīļoto animācijas filmu ciklu Lupatiņi (kopš 2010), Simtgades filmu Jēkabs, Mimmi un runājošie suņi (2018) un Ziemassvētku filmu Bize un Neguļa (2017).

Klermonferānas īsfilmu festivāla ietvaros no 31. janvāra līdz 4. februārim notiks īsfilmu tirgus, kurā ar Nacionālā Kino centra atbalstu darbosies kopīgs Baltijas valstu stends; tā organizēšanā sadarbojas Lietuvas īsfilmu aģentūra Lithuanian Shorts, Tallinas festivāla sadaļa PÖFF Shorts, Latvijas festivāli 2Annas un Short Riga (Riga IFF), Latvijas Animācijas asociācija. Īsfilmu tirgus ietvaros 1. februārī paredzēts Baltijas īsfilmu seanss, kurā Latviju pārstāvēs trīs filmas – Resistance is futile (spēles īsfilma, režisors Armands Začs), Can’t Help Myself (spēles īsfilma, režisore Anna Ansone) un Mirāžas formula (animācija, režisore Rasa Pavilona), bet 2. februārī īsfilmu tirgus Forumā tiks organizēta saruna Current Waves and Baltic Talents – Co-production opportunities in Estonia, Latvia and Lithuania, iepazīstinot starptautisku auditoriju ar jaunākajām tendencēm Baltijas īsfilmu ainavā.