Scroll to Top

Divas sievietes, divas režisores, divas īsfilmas – vienā seansā

Publicēts: / / 846 views

Katrīnas Neiburgas debijas dokumentālā īsfilma “Garāžas” un Lienes Lindes spēles īsfilma “Septiņas neveikla seksa reizes” no 10. februāra tiks izrādītas kopīgā seansā kinoteātrī “Splendid Palace”.

Abas īsfilmas pirmizrādi piedzīvoja 2016. gada oktobrī Rīgas starptautiskā kinofestivāla (Riga IFF) ietvaros un ir asprātīgs pasaules vērojums no sievietes skatpunkta – gan uz pilnīgi norobežotu “vīriešu pasauli”, gan uz attiecību teritoriju, kur abas pasaules saskaras.

Katrīnas Neiburgas pusstundu garā dokumentālā īsfilma Garāžas stāsta par vīriešiem garāžu kooperatīvos – no padomju laikiem mantotās teritorijās, aiz kuru vārtiem rit pārējo pilsētnieku acīm apslēpta dzīve. Ko gan šajā, pārsvarā vīriešu apdzīvotajā pasaulē meklē un ko atrod sieviete ar kameru?

Māksliniece un režisore Katrīna Neiburga, kura līdz šim pierādījusi, ka ir saturiski un vizuāli spēcīga māksliniece, kas caur saviem darbiem spēj piesaistīt un ieintriģēt auditoriju Latvijā un pasaulē, šoreiz drosmīgi devusies ekspedīcijā uz noslēpumainajām teritorijām un atgriezusies ar daudziem savādiem, romantiskiem, skumjiem un priecīgiem stāstiem par dzīvi garāžās. “Reiz filmēju cilvēkus, kas vēl aizvien kopj savus mazdārziņus – vieni audzē puķes, citi vairākus dārziņus apvienojuši veselās lauku saimniecībās,” par ieceres rašanos stāsta Katrīna Neiburga. “Turpat blakus bija arī pamesti zemes pleķīši un nodedzinātas būdiņas, un bija skaidrs, ka pilsētas mazdārziņi pamazām mirst. Vienā no dārziņiem es satiku Kostju, un viņš man teica, ka es filmējot nepareizajā vietā. Filmēt vajagot tur, kur rit īstā dzīve, proti – garāžu kooperatīvā, kur garāža bija arī Kostjam. Protams, īstā dzīve mani ļoti interesēja, un tā nu Kostja mani aizveda pie vīriem, kas garāžās pavada lielu daļu savas dzīves. Vai bija īsta? Nezinu, tagad kāda maza daļiņa no šīs dzīves ir kļuvusi arī par manējo.”

No ārpuses necilie garāžu kooperatīvi slēpj daudz interesantu stāstu ne tikai par kolorītiem personāžiem, bet arī par radošu pieeju lielākām un mazākām dzīves problēmām. Garāžu fenomens ir īpatnējs aizgājušo laiku piemineklis un šķiet jau aizmirsta parādība mūsu ikdienā, bet daudzviet tās joprojām apsaimnieko enerģiski vīri ar grandiozām idejām. Garāža šiem vīriem ir arī pulcēšanās vieta, kur tie dalās ar idejām un ikdienas stāstiem, un tie mūsdienu cilvēkam, kurš radis sazināties attālināti un pastarpināti, šķiet kā atsvaidzinoša vēsma.

Filmas radošā komanda – režisore un idejas autore Katrīna Neiburga, dramaturgs Pauls Bankovskis, komponists Toms Auniņš, operatori Aigars Sērmukšs, Zane Zelmene un Gatis Grinbergs, skaņu režisors Ernests Ansons, filmas producentes Aija Bērziņa un Alise Ģelze. Filma tapusi ar Nacionālā Kino centra un Valsts Kultūrkapitāla Fonda finansiālu atbalstu studijā Tasse Film.

Režisore un kinokritiķe Liene Linde latviešu kinoskatītājam pazīstama kā komēdijas Četri mielasti (2013) autore. Filma 2014. gadā ieguva Nacionālo kino balvu “Lielais Kristaps” labākās studentu filmas kategorijā, saņēmusi apbalvojumus vairākos ārvalstu kinofestivālos un šobrīd noskatāma tiešsaistē portālā filmas.lv.

Filmā Septiņas neveikla seksa reizes režisore skatītājam vaicā: “Vai sekss tiešām ir tāds, kā to rāda kino? Kā būtu, ja filma mēģinātu seksu atainot tādu, kāds tas ir dzīvē? – kad nekas nesanāk, jo pārāk daudz iedzerts vai nevietā atskan nepareizie vārdi, vai varbūt traucē stipras mēnešreizes… Vai vēl ļaunāk – gan sekss, gan filma sanāk, bet visi iesaistītie jūtas neveikli.”

Īsfilma veidota, izmantojot metodi “filma filmā”: stāsta centrā ir jaunas režisores mēģinājumi uzņemt savu pirmo filmu, par pamatu izmantojot savu seksuālo pieredzi. Filmas galvenās lomas atveido gan pati režisore, gan Jaunā Rīgas teātra aktrise Inga Tropa. Filmā piedalās arī aktieri Jurijs Djakonovs, Toms Liepājnieks un Klāvs Mellis, Jaunā Rīgas teātra zvaigznes Baiba Broka un Gatis Gāga, Nacionālā teātra aktieris Jānis Vimba. Filma ir režisores diplomdarbs Latvijas Kultūras akadēmijas kino režijas un producēšanas maģistra studiju programmā.

Foto: Publicitātes