Scroll to Top

Jaunās audzināšanas vadlīnijas rada apjukumu

Publicēts: / / 1094 views

Vispārcilvēciskās vērtības, piederība un lojalitāte valstij – pagājušās nedēļas izskaņā Ministru kabinetā pieņemtas Audzināšanas vadlīnijas, kas izraisījušas ne mazums diskusiju sabiedrībā. Apjukumu rada gan obligāta Eiropas dienas atzīmēšana 9.maijā, gan skolotāju un vecāku loma mācību procesā.

„Prokremliski centieni ideoloģiski saduļķot Latvijas izglītības sistēmu ir cietuši fiasko,” tā, apstiprinot vadlīnijas, sacīja izglītības un zinātnes ministrs Kārlis Šadurskis. Viņš uzsver, ka pedagogi var būt droši, jo mācību procesā nebūs cenzūras, atgriešanās viduslaikos un vietas Kremļa ideoloģijas taustekļiem.

Audzināšanas vadlīnijas pedagogiem nav jāuztver kā līdzšinējā darba nenovērtēšana vai kompetences un līdzšinējā darba apšaubīšana, norāda ministrs. „Es augstu vērtēju pedagogu darbu un profesionalitāti, prasmes un spējas dot mūsu bērniem vērtīborientējošu izglītību, mudināt domāt un analizēt, izprast lietu kopsakarības un pasaules dažādību,” akcentē Šadurskis. Viņš pauž cerību, ka pieņemtie noteikumi pedagogiem ļaus vieglāk orientēties gan mācību satura, gan metožu izmantošanā. Mūsdienu sarežģītajos ģeopolitiskajos apstākļos jaunais tiesiskais regulējums skaidri definē arī lietu un vērtību kopumu, kas ir saistīts ar valstiskumu, piederību un attieksmes veidošanu pret valsti jau no mazotnes.

Tikmēr daudzviet skolotāji nav apmierināti, norādot, ka apstiprinātās audzināšanas vadlīnijas dos vecākiem iespējas pārmērīgi iejaukties skolotāja darbā, kas esot absolūti nevēlama, jo tādējādi tiek apšaubīta ne vien pedagoga profesionalitāte, bet arīdzan atbildība.

Kā novērots, arī vairums sabiedrības domas šajā jautājumā sakrīt – daži jau savlaicīgi izsaka līdzjūtību skolotājiem, jo tagad vecākiem būs tiesības prasīt pedagogiem skaidrojumu par mācību procesā izmantotajiem materiāliem, bet izpratne par tikumību galu galā taču var atšķirties…kas liek domāt, ka šoreiz varējam tomēr iztikt bez “tikumības” vadlīnijām.