Scroll to Top

“Skaņu mežs” izziņo Baltās nakts programmu

Publicēts: / / 339 views

5. septembrī ikgadējā mūsdienu kultūras foruma „Baltā nakts” ietvaros tradicionāli notiks festivāla „Skaņu mežs” rīkots eksperimentālās mūzikas vakars.

Pasākums notiks Jaunās Teikas rajonā, jaunajās pasākumu telpās “Fantadroms” (Gustava Zemgala gatve 74a, 1.stāvs, ēka Henrihs). Ar mērķi nodrošināties pret koronavīrusa izplatību, pasākuma apmeklējums tiks ierobežots – vienlaikus telpās varēs atrasties tikai limitēts skaits apmeklētāju; apmeklētājiem savā starpā būs jāievēro 2 metru distance; apmeklētāji ir aicināti sargāt savu un apkārtējo veselību, valkājot sejas maskas. Pasākums noritēs no 19:00 līdz 00:00. Apmeklējums: bezmaksas.

„Skaņu mežs” savu „Baltās nakts” koncertvakaru kā allaž ir nolēmis veidot kā minifestivālu – proti, ar iespējami dažādām mūzikas izteiksmēm, kas iemieso sevī festivāla virsuzdevumu: atainot mūsdienu mūzikas inovācijas un eksperimentus. Būs dzirdama dekonstruēta „dub” mūzika, tuvo austrumu kultūras ietekmēta datormūzika, skaņas/klusuma kontrasti un minimālisms, kā arī brīvā improvizācija.

Pasākumā uzstāsies tādi mūziķi kā Rodžina Šarafi (Rojin Sharafi), Entonijs Pateras (Anthony Pateras), Klāra Deazīza (Clara De Asis), Kems Deass (Cam Deas), Jay Glass Dubs un MVTE.

Pasākuma programma

Rodžina Šarafi ir Irānā dzimusi, Austrijā dzīvojoša skaņu māksliniece un elektroniskās, elektro-akustiskās un akustiskās mūzikas komponiste, kas savā daiļradē atzīst trokšņu mūzikas, folka, ambientās mūzikas un metāla ietekmes. 2019. gada septembrī nāca klajā viņas debijas ieraksts „Urns Waiting to be Fed”, ko medijs The Quietus raksturojis kā pat pēc mūsdienu eksperimentālās mūzikas standartiem pārsteidzošu. „Šī ir viena no ekstātiskākajām, izteikti orģinālākajām mūzikas stundām, ko 2019. gadā ir iespējams sadzirdēt,” par ierakstu sacīja medija kritiķis Tristans Bāts. Albumu izdeva Opal Tapes apakšizdevniecība Zabte Sote, kas veltīts irāņu komponistu radītai eksperimentālai elektroniskajai mūzikai.

Entonijs Paterass ir Austrālijā dzimis komponists, pianists un elektro-akustisks mūziķis, kura publiskā karjera aizsākās pagājušā gadsimta 90. gados. Viņa mūzikā centrālu vietu ieņem skaniskas ilūzijas, elektro-akustiska orķestrācija un politemporalitāte. Viņš ir sacerējis vairāk kā 80 kompozīcijas un publicējis vairāk kā 40 ierakstus. Paterass bieži sadarbojas ar tādiem mūziķiem kā Robins Fokss (Robin Fox), Sunn 0))), Valerio Trikoli (Valerio Tricoli) un grupu Faith no More un Fantōmas vokālistu Maiku Petonu (Mike Patton). Paterasa mūziku publicējušas tādas izdevniecības kā Tzadik, Editions Mego un Icepac.

Klāra Deazīza ir Spānijā dzimusi, Francijā dzīvojoša komponiste un ģitāriste. Viņa rada mūziku, kas uzsver vienkāršību, atturīgu autora iejaukšanos skaņas attīstībā un iedrošina aktīvu, koncentrētu klausīšanos. Papildus ģitārspēlē Deazīza skaņradē izmanto arī dažus apskaņotus priekšmetus un elektroniskas ierīces. Deazīza ir arī pasākumu organizatore – kopš 2018. gada viņa Marseļā kūrē ciklu Ernestine series, kas veltīts laikmetīgajai un eksperimentālajai mūzikai. 2018. gadā viņas solo kompozīciju albumu „Do Nothing” publicēja ievērojamā britu laikmetīgās mūzikas izdevniecība „Another Timbre”. Džūlians Koulijs no žurnāla The Wire par albumu rakstīja sekojoši: „Deazīza uzauga Spānijas reģionā, kurā ģitāru nav iespējams nodalīt no flamenko mūzikas, taču šajā ierakstā viņa rada unikālu un personīgu mūziku, kas izvairās no pārmerībām un izgreznojumiem. [..] Šie seši skaņdarbi ir šķietami reducēti līdz pašiem to pamatiem – zvaniem līdzīgām skaņām, rakstāmmašīnas klaboņai, tāla vilciena dārdoņai un vēja svilpieniem vīna iekrāsotā glāzē.”

Jay Glass Dubs, īstajā vārdā Dimitris Papadatoss (Dimitris Papadatos), ir ASV dzimis grieķu izcelmses elektroniskās mūzikas producents, kura daiļrade vērsta uz „dub” mūzikas konvenciju apspēlēšanu, liekot īpašu uzsvaru uz tās „kailāko” formu, kurā tā sastāv vien no ritma sitieniem, basa līnijas, vokāla un efektiem. Papadatoss bieži uzsver, ka šim jamaikiešu mūzikas žanram ir svešinieks un „autsaideris” – lai gan šī mūzikas pasaule viņam allaž simpatizējusi, viņš sociopolitiskā izpratnē nekad nav bijis tās sastāvdaļa, un tādēļ savu pieeju žanram dēvē par „hipotētisku”. Jay Glass Dubs albums „Epitaph” tika iekļauts žurnāla The Wire Magazine veidotajā piecdesmit 2019. gada labāko mūzikas ierakstu sarakstā.

Kamerons Deass ir Londonā dzīvojošs mākslinieks un mūziķis. Viņš tiecas radīt intensīvus skaņdarbus ar poliritmu, stohastikas, ģeneratīvu sistēmu un netradicionālu instrumentu uzskaņojuma palīdzību. Deass rada mūziku dažādās formās – no solo ģitāras improvizācijām līdz elektroakustiskiem vai datormūzikas un ģeneratīvās mūzikas priekšnesumiem. Pēdējie divi Deasa ieraksti – leibla The Death of Rave publicētie „Time Exercises” un „Mechanosphere” – ir viņa pirmie pilnībā elektroniskiem instrumentiem radītie albumi. Medijs FACT Magazine Deasa nesenāko ierakstu raksturo kā „izteikti formālu”. „Šajos skaņdarbos dzirdamie paralēlie tempi liek klausītājam iedomāties vairākas līnijas, kas kompozīcijās iekļauto neparedzamo elementu dēļ haotiski vijas mudžekļos. Savā ziņā šis ieraksts ir par laiku, ātrumu un paralēlēm. Par to, kā viss kustas uz priekšu individuāli, taču ir arī savstarpēji saistīts un šo saikņu dēļ mainās. Citiem vārdiem sakot, par to, kā laiks ietekmē individualitāti,” skaidro pats mūziķis.

MVTE ir latviešu mūziķu Lī Čepmena (elektriskā ģitāra), Aleksandra Aleksandrova (trompete) un Adriana Grīna (bungas) brīvās improvizācijas projekts. Lī Čepmens citkārt darbojas kā solo mūziķis, kā arī duetos ar čellisti Sarmu Gabrāni un komponistu Platonu Buravicki; Aleksandrs Aleksandrovs savukārt ir pazīstams kā avant-roka grupas Nikto vokālists un ģitārists; Adrians Grīns savukārt dzirdams tādos projektos kā Donēts, Les Attitudes Spectrales un Single Window. Trijotne sevi stāda priekšā ar sekojošo daudznozīmīgo tekstu: „Mazvērtīgs vietniekvārds – tas “es”. Mehanizējot vienu, top ekspresijā mūžam viltīgs, tiešām eksperimentāls “mēs”. Vairāki – tādi esam “mēs”, vīst tāds “es” – mazliet viens. Traucē eksperti, maisās visādi tukšpauri-eksaminatori – meklē, vai tiešām esam mēs vairāki, trijatā. Es – muļķis vai tu – es. Māksla, vairākiem trubadūriem eksperimentējot mūzikā. Varbūt tagad es mācēšu vairāk, tīrāk, eksaltētāk. Mož vispār tikpat estētiski mēs visu taisīsim. Esi mazliet vairāk tumsā eksponēts! Mazliet vientiesīgāks. Tīri eksperimenta, mijiedarbības vārdā.”

Informācija pasākuma apmeklētāju veselības drošībai

Lūdzam ņemt vērā, ka vienlaikus koncerta norises telpā drīkstēs atrasties ierobežots skaits apmeklētāju, un ir jāievēro divu metru savstarpēja distance. Apmeklētāji tiek aicināti nēsāt sejas maskas un sekot telpā izvietotajām norādēm.

Pasākuma vietā nedrīkst atrasties personas, kurām noteikta pašizolācija, mājas karantīna vai izolācija, vai kurām ir elpceļu infekcijas slimības pazīmes.

Lai nodrošinātu šīs prasības, pasākuma telpā vienlaikus varēs atrasties tikai ierobežots skaits cilvēku; jauni apmeklētāji pasākumā tiks ielaisti katru reizi, kad kāds no esošajiem klausītājiem pametīs telpu.

Pasākuma telpu atrašanās vieta

Lai vienkāršotu pasākuma telpu atrašanu, preses relīzes pielikumā atrodama karte. Apmeklētājiem ieteicams par orientieri izmantot Jaunajā Teikā atrodamo mākslinieka Denisa Prasolova veidoto lielformāta skulptūru – pērtiķi kosmonautu Semu. Atrodoties pie tā, paveras skats uz “Fantadroma” telpām.