Scroll to Top

Noslēdzies mēnesi ilgušais Cēsu Mākslas festivāls

Publicēts: / / 1007 views

Aizvadītajā nedēļas nogalē noslēdzies divpadsmitais Cēsu Mākslas festivāls, kas mēneša garumā piedāvāja gan radošus laikmetīgās kultūras eksperimentus, gan notikumus ar klasiskām mākslas vērtībām. Sadarbība ar LR 3 raidījuma TĪRKULTŪRA komandu ilggadīgajam festivālam šajā vasarā ieskicēja jaunus vaibstus un deva iespēju savai uzticamajai auditorijai iepazīt negaidītus mākslas un mūzikas avotus.

Šī gada festivāla unikālākais piedāvājums bija Latvijas Radio 3 “Klasika” raidījuma TĪRKULTŪRA veidotā 36 stundu ilgā dzīvas skaņas instalācija “Negaidītie avoti/Unexpected sources”. Tās realizēšanā piedalījās 19 starptautiski atzīti mūziķi un mākslinieki no Amerikas, Japānas, Eiropas un Latvijas, kuri drosmīgi eksperimentē ar savu mediju iespējām un nebaidās no vēl neizpētītām teritorijām.

“Šis festivāls paliks atmiņā ar izmēģinātu jaunu konceptu vizuālās mākslas reprezentācijā – mēģinājumā parādīt skaņu. Sākām veiksmīgu sadarbību ar apvienību TĪRKULTŪRA un lielais notikums – 36 stundu skaņas un attēla performance, jaunajā festivāla laukumā izdevās iespaidīga. Tā vēl neviens pie mums nebija darījis, un man patīk! Ja mēs varam producēt pasākumus, kam var pievienot epitetu “pirmoreiz”, tas attaisno mūsu festivāla devīzi “Eksperiments un izcilība”,” divpadsmito Cēsu Mākslas festivālu raksturo tā direktors Juris Žagars.

Festivāla partneris – Latvijas Mobilais telefons, nodrošināja iespēju šo notikumu vērot tiešraidē. Bet tiem, kuriem nebija iespēja būt klāt Cēsīs, joprojām ir iespēja to noskatīties LMT Straume arhīvā: http://straume.lmt.lv/cmf-2018. Tur atradīsiet spilgtākos un negaidītākos instalācijas mirkļus Andrea Belfi, Gents, Takaši Makino, Breda Nata un citu mākslinieku izpildījumā.

Sadarbībā arī Latvijas Investīciju un attīstības aģentūru TĪRKULTŪRAS skaņas instalāciju Cēsu Mākslas festivālā apmeklēja arī vairāki starptautisku mūzikas un kultūras mediju pārstāvji no The Quietus, Drowned in Sound, WIRE, Soho Radio un citām nozīmīgām ārvalstu kultūras platformām, kas ir publicējuši jau vairākus atskatus par pieredzēto: http://drownedinsound.com/in_depth/4151957-unexpected-sources–dis-does-tirkultura-2018; http://thequietus.com/articles/25097-tirkultura-festival-review.

Cēsu Mākslas festivālā liela loma vienmēr bijusi laikmetīgajai vizuālajai mākslai. Izstādē, kas Cēsu alus brūzī bija skatāma visu festivāla laiku, vieta bija dota Džeimsam Beningam. Ekspozīciju veidoja Beninga gleznas no sērijas After Paintings, kas veltīta amerikāņu māksliniekiem-autsaideriem, un instalācija Two Cabins.

Jau otro gadu festivāla apmeklētājus pārsteidza Jāņa Putniņa kino programma, kuras seansi notiek brīvā dabā – šovasar kino mākslu baudījām gleznainā vietā mežā, pie Spoguļklintīm. Četrās nedēļas nogalēs vērojām filmu “Vilkatis Toms” (rež. Ēriks Lācis, 1983) jaunā un kvalitatīva digitālā versijā, izcilā japāņu režisora Akiras Kurosavas Padomju Savienībā tapušo darbs “Dersu Uzala” (1975), kā arī tā laika bērnu un jauniešu kulta filmu “Čingačguks jeb Lielā Čūska” (VDR, rež. Rihards Grošops, 1967) ar neatkārtojamo Gojko Mitiču galvenajā lomā. Kino programmu mežā noslēdza franču režisora Barbē Šrēdera vizuāli iespaidīgā filma “Ieleja” (1972).

Klasiskās vērtības Cēsu Mākslas festivālā dāvāja neparasti siltā jūlija vakara Lielkoncerts “Salut d’amour” Cēsu pils parka estrādē. Romantiskā senā parka atmosfēra veidoja mīlestības tēmai veltītās koncertprogrammas īpašo noskaņu. Koncerta soliste bija latviešu operdīva Marina Rebeka, bet pie Latvijas Festivāla orķestra diriģenta pults stājās jaunais diriģents Guntis Kuzma. Baudījām Elizabetes āriju no operas “Tanheizers”, valsi no Pētera Čaikovska baleta “Gulbju ezera”, Rebekas izpildījumā skanēja Tatjanas vēstules skats no operas “Jevgeņijs Oņegins”, bet orķestra sniegumā – Sergeja Prokofjeva baleta svītu “Romeo un Džuljeta”. Koncerta kulminācijā Marinas Rebekas apbūra ar lielisko vokalīzi no Jāņa Mediņa “Ārijas”.

Neiztrūkstoši Cēsu Mākslas festivāls piedāvāja arī jau skatītāju iemīļoto Grand Prix teātru izrāžu skati. Pieredzējusī teātra kritiķe Silvija Radzobe skatei bija izraudzījusies Dailes teātra iestudējumu “Art”, Jaunā Rīgas teātra izrādi “Pēdējo Ļeņina eglīti”, Dearty Deal Teatro skatuves darbu “Dvēseļu utenis” un Latvijas Nacionālā teātra izrādi “Dūja”.